Få en erhvervsadvokat til at håndtere dårlige betalere

27 February 2020
Lotte Hindsberg

editorial

Har du en virksomhed er der også en stor sandsynlighed for at du på et tidspunkt oplever at der er en kunde der ikke kan eller vil betale sin regning. Reagere kunden ikke på dine henvendelser og i ikke kan blive enige kan du med fordel overdrage den videre sagsbehandling til en erhvervsadvokat. Det kan f.eks. være https://www.holst-law.com/forretningsomr%C3%A5der/inkasso.aspx. Ved at overdrage sagen til en erhvervsadvokat slipper du for at bruge tid og kræfter på kunden og kan koncentrerer dig om at drive din virksomhed og servicere dine betalende kunder. Mange tager inkassosager udfra princippet, no cure no pay, så det eneste du risikere er at miste en kunde, der alligevel ikke betaler. Advokatens udgiver vil blive lagt oven i de penge kunden skylder. Det gælder også, hvis det ender med en retsag og kunden taber. 

Det formelle

Hvis du har en kunde der ikke betaler skal kunden have 2 påmindelserne om at betale først. Som regel lykkes det advokaten at lave en aftale om afbetaling og i den aftale betaler kunden også advokatens salær. Hvis kunden ikke kan eller ikke vil betale overgives sagen til retten, der kan dømme kunden til at betale. Hvis det er en privatkunde eller et personligt ejet virksomhed, kan der tages udlæg i virksomheden eller personens ejendele. Er kunden et ApS eller et aktieselskab, kan der kun gøres udlæg i virksomhedens aktiver.

En inkassomedarbejder må gerne opsøge kunden, hvis han først har skrevet til kunden og fortalt at han kommer. Hvis kunden ikke er hjemme, behøver han ikke skrive igen og fortælle at han kommer. Kunden behøver ikke snakke med inkassomedarbejderen. Inkassomedarbejderen er underlagt god inkassoskik og må ikke true eller benytte sig af andre tvivlsomme metoder til at tvinge kunden til at betale. Han må heller ikke opsøge kunden andre steder end på privatadressen eller virksomhedsadressen. 

More articles