Telemarketing – er det stadig aktuelt?

12 January 2021
Camilla Skøtt
image

editorial

Sidder du i spidsen for en markedsføringsafdeling, og tænker du, at telemarkering er helt ude i hampen? Så kan du godt tro om igen; det er en stærk salgsmuskel, der har sin plads i mange forskellige virksomheder.

De fleste der hører ordet “telemarketing,” tænker straks på et kæmpestort callcenter fyldt med unge mennesker, der ringer til den ene efter den anden for at sælge abonnementer og andet skidt. Altså ikke ligefrem en god association. Det skyldes, at der findes – og særligt at der har været – mange useriøse telemarketingbureauer.

Det blakkede ry er i særdeleshed en skam, fordi det får mange til at tro, at telemarketing er passé. Men tro det eller ej; det er i den grad aktuelt i en tid, hvor vi taler mindre og mindre med kunderne.

Styrk den tætte relation

Med telemarketing kan du styrke relationen til dine nuværende kunder; du kan ringe op og høre, om de mangler noget, spørge ind til oplevelsen med et givent produkt, minde dem om et særligt arrangement og ikke mindst lægge en føler ud på forskellige områder. 

Det kan du naturligvis også gøre digitalt på forskellige platforme, men der er nu engang ikke noget, der slår den personlige samtale. 

Derudover kan du naturligvis styrke dit salg helt generelt, hvis du tilbyder et produkt eller en service, der egner sig til at blive solgt over telefonen. Du tænker måske, at den del kan du da klare selv, men det er sværere, end du tror. Det kræver erfaring og forberedelse at sælge via telefonen, og så er det desuden helt essentielt, at du kender reglerne. Det er nemlig ikke alle, du må ringe til.

Er du ikke overbevist endnu, synes vi, at du skal tage et kig rundt på nettet, inden du vælger telemarketing helt fra. Du kan med sikkerhed finde et par succeshistorier, der kan overbevise dig om, at det er værd at give det en chance.

More articles